اسکار - وبلاگ تخصصی ماهیان اکواریومی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشک عطرى است نیکو . بردن آن آسان و بوى خوش آن پرورنده دماغ انسان . [نهج البلاغه]
وبلاگ تخصصی ماهیان اکواریومی

 


 

 

Oscar

طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: حیوان
شاخه: مهره داران
رده: Actinopterygii
راسته: Perciformes
خانواده: Cichlidae
سرده: Astronotus
گونه‌ها: A. ocellatus
نام علمی
Astronotus ocellatus

ماهی اسکار از شناخته شده ترین نوع از ماهیان زینتی گوشتخوار و از خانواده Chichlidae است. نام علمی این ماهی ASTRONATUS OCELLATUS است و در آب‌های شیرین زندگی می‌کندو بومی رودخانه‌های چین و تایوان است. معروفترین گونه‌های آن اسکار تایگر واسکار سلطنتی می‌باشند.طول آن معمولاً در در حدود ?? سانتی‌متر است. تشخیص نر وماده آن بسیار مشکل است.

فهرست مندرجات

[نهفتن]
< type=text/java>
// if (window.showTocToggle) { var tocShowText = "نمایش"; var tocHideText = "نهفتن"; showTocToggle(); }
//]]>

طول عمر

اسکار ماهی حدود ?? سال پیش وارد بازار شد. این ماهی اگر در زیستگاه طبیعی خودش باشد نزدیک به ?? سال عمر می‌کنند. این ماهی با همنوعان خود و ماهیان بزرگ‌تر از خودش همزیستی دارد.

زیستگاه و نگهداری

این ماهی در آب شیرین زندگی می‌کند و اگر در زیستگاه طبیعی خودش باشد به ?? سانتی متر هم افزایش طول می‌دهد. ولی در محیطی محدود و بسته نظیر آکواریوم نهایتا تا ?? سانتی متر رشد می‌کند. دمای مورد نیاز برای نگهداری اسکار ماهی ?? الی ?? سانتیگراد است. دمای بیش از ?? سانتیگراد موجب جلوگیری از تخم ریزی اسکار می‌شود. برای نگهداری اسکار‌ها درجه‌ای از شوری در آب حیاتی می‌باشد و باعث بالا رفتن سرعت از تخم بیرون آمدن بچه‌هایش می‌شود.

اسکار باله بلند

اسکار‌ها باید در دمای ?? الی ?? و سختی آب ??-?? درجه - PH= ??? نگهداری شوند. زیستگاه اصلی این نوع ماهی رودخانه آمازون می‌باشد در کنار ماهیانی همچون آروانا، پیرانا، فلاور و حتی همزیستی با تمساح آن مناطق دارد.

تغذیه

تغذیه اسکارها آسان است. آنها هر چیزی اعم از ماهیهای زنده تا کرمهای خاکی را می‌خورند. اسکار‌ها کسی را که به آنها غذا می‌دهد را به خاطر می‌سپارند و بهترین غذا برای اسکار‌های مولد غذاهای زنده شامل ماهی‌های رودخانه‌ای و بچه غورباغه‌ها و آبزیان بزرگ هستند. اسکار‌ها هر روز یک بار باید سیر بشوند.

تولید مثل

اسکار‌ها برای تولید مثل باید به سن ?? ماهگی برسند و اندازه آنها حداقل ?? الی ?? سانتیمتر شده باشد. یکی از علائمی که نشان دهنده نزدیک بودن فصل تخم ریزی اسکار‌ها این است که در مکان تخم ریزی (معمولاً میان تخته سنگها) شروع به تمیز کردن و ایجاد حفره می‌کنند. چه نر و چه ماده از فرزندان خود به طور یکسان مراقبت می‌کنند و شرایط زیستی را برای فرزندان خود آسان می‌کنند. خروج نوزادان اسکار از تخم معمولاً ? روز به طول می‌انجامد.

اسکار بیشتر دوست دارد در کف و روی سطحی صاف بریزد تخم‌های اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه‌ای رنگ بوده و به اندازه یک عدد ماش هستند. سختی آب برای تخم‌ها باید بین ? تا ? ph باشد و دمای مناسب برای تخم‌ها ?? درجه سانتیگراد.

 تخم ریزی

ماهی ماده با لرزش‌های مخصوصی به سطح محل تخم ریزی نزدیک می‌شود و تخم ریزی را شروع می‌کند و بصورت یک خط ردیفی از ابتدا تا انتهای محل تخم ریزی را بصورت یک خط ردیفی تخم ریزی می‌کند و چون تخم‌ها چسبنده هستند به سنگ می‌چسبند. بعد از اتمام تخمریزی ماهی‌ها شل و بی حال و بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می‌گیرند. در این حالت سطح آب آکواریوم کف زده‌است و رنگ آب به دلیل تجزیه اسپرم نرها شیری رنگ شده‌است.

 مشخصات

اسکار ماهی پر اشتهائی است و با دهان بزرگش قدرت دارد ماهیان بزگتر از دهانش را بگیرد و آرام آرام ببلعد. اسکار ماهی شکار‌هایش را از سر می‌بلعد.

راه تشخیص جنسیت اسکار به این ترتیب است که ماهی نر اسکار با مشخصات نوک لوله اسپرم شبیه به نوک قلم نی و قوز روی سر بلندتری دارد و لبهای ضخیم و پهن تر و چانه بزرگ‌تری نسبت به ماده دارد. و جنس ماده اسکار ماهی نوک لوله تخمدان شبیه تخم با لبه گرد و قوز روی سر کوتاه تر و لبهای باریکتر و نازکتر و دهان کوچک تر از جنس نر دارد.



  • کلمات کلیدی :
  • عارف ::: چهارشنبه 88/2/2::: ساعت 11:51 صبح


    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 4
    بازدید دیروز: 2
    کل بازدید :55933

    >> درباره خودم <<
    وبلاگ تخصصی ماهیان اکواریومی
    عارف
    سلام من عارف کریمیان از شهرستان خاتم هستم . این وبلاگ در مورد ماهیان آکواریمی از قبیل تغذیه ؛ تولید مثل و ... جهت راهنمایی شما دوستان ایجاد شده است . دوستان میتوانید در قسمت نظرات سوالات خود را مطرح و حتی با دیگران تبادل اطلاعات کنید . و همین طور در قسمت سوالات به سوالات شما دوستان پاسخ داده می شود . در ضمن سال اصلاح الگوی مصرف را هم به شما تبریک میگم .کم مصرف کردن ملاک نیست درست مصرف کردن ملاک است

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>دسته بندی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    وبلاگ تخصصی ماهیان اکواریومی

    >>لوگوی دوستان<<



    >>اشتراک در خبرنامه<<
     


    >>رتبه در گوگل<<

    >>ارتباط با من<<
    در صورت تمایا به درج تبلیغات خود در وبلاگ یا پرسش سوالات خود آی دی زیر را اد یا به آن ایمیل بزنید Pars.Angel@yahoo.com


    >>تبلیغات وبلاگ<<